دستاوردهای پژوهشی: اثرات تعدیل کننده ایمنی مکمل پروبیوتیک در بیماران مبتلا به آسم
مصرف مکمل پروبیوتیک می تواند شدت علائم بیماری آسم را کاهش دهد
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سرطان، محققین این مرکز در جدیدترین دستاوردهای پژوهشی خود موفق به استفاده موفق از پروبیوتیک ها در تخفیف علائم آسم شدند.
آسم به عنوان یک اختلال التهابی مزمن راه های هوایی در نظر گرفته می شود. از طرفی، پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در روده انسان یافت می شوند و اثرات محافظتی در برابر طیف وسیعی از بیماری ها مانند آلرژی دارند. هدف از مطالعه این محققین بررسی بهبود علائم بالینی آسم و تغییر در الگوی بیان microRNA های انتخابی در بیماران مبتلا به آسم و تغییرات در سطوح پلاسمایی IL-4 و IFN-γ پس از دریافت پروبیوتیک ها بود.
در این مطالعه کارآزمایی تصادفی دوسوکور و کنترل شده با دارونما که بر روی 40 بیمار مبتلا به آسم انجام شد، بیماران در دو گروه با پروبیوتیک یا دارونما درمان شدند: 1 کپسول در روز به مدت 8 هفته و در ادامه، تستهای عملکرد ریوی، سطوح IL-4 و IFN-γ و بیان microRNAها در ابتدا و بعد از درمان ارزیابی شدند.
طبق نتایج بدست آمده، بیان سطوح miR-16، miR146-a و IL-4 در بیماران مبتلا به آسم پس از دریافت مکمل پروبیوتیک به طور معنی داری کاهش یافت و بیان miR-133b افزایش یافت. علاوه بر این، تست های عملکرد ریوی بهبود قابل توجهی در حجم بازدم اجباری در 1 ثانیه و ظرفیت حیاتی اجباری پس از دریافت پروبیوتیک ها نشان داد.
براساس نتایج این مطالعه، درمان 8 هفتهای با مکمل پروبیوتیک منجر به کاهش IL-4 مرتبط با سلولهای Th2 و بهبود حجم بازدم اجباری و ظرفیت حیاتی اجباری شد. به نظر می رسد می توان از پروبیوتیک ها علاوه بر درمان های رایج آسم استفاده کرد.
شما می توانید فایل اصلی مقاله را از اینجا دریافت نمائید.